Sunday 24 January 2010

Mond-tot-mond scoort bij Belgen

Het PR-agentschap Weber Shandwick heeft een onderzoek uitgevoerd naar het aankoop- en beslissingsproces van Belgische en Europese consumenten. Hieruit bleek dat de consumenten zich het meest laten beïnvloeden door online communicatie en dat advertenties het minst invloed uitoefenen.
De resultaten toonden aan dat Europeanen zich laten beïnvloeden door:

Online- en sociale media (26 %)
Mond-tot-mondcommunicatie via familie en vrienden (20 %)
Andere kanalen zoals:
- winkelpersoneel (13 %)
- artikels in de printmedia (12 %)
- advertenties (9 %)
- andere

In vergelijking met de andere deelnemende Europese nationaliteiten zijn de Belgische consumenten het minst beïnvloedbaar door reclame. Qua kanaalkeuze blijkt de Belg nauwelijks te verschillen van de andere Europeanen. Want online aanbevelingen zijn in België gedeeltelijk het belangrijkste invloedskanaal. Daarnaast vinden Belgen de mening van hun vrienden en familie zeer belangrijk.

De Belg houdt van traditie en grijpt daarom graag terug naar de traditionele media om zijn definitieve beslissing te kunnen nemen. Toch is hij net als alle andere Europeanen het sterkst beïnvloedbaar door online aanbevelingen.

Bron: De Morgen / Nieuwsletter BVIC (januari 2010)

No comments:

Post a Comment